Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ένα βιβλίο μπορεί να είναι διεγερτικό, καταπραϋντικό, ερεθιστικό ή υπνωτικό..

 

 Αν και η βιβλιοθεραπεία υπάρχει χρόνια ως ψυχοθεραπευτική επιλογή στο εξωτερικό, στην Ελλάδα δεν την συναντάμε παρά μόνο υπό την μορφή βιβλίων αυτοβοήθειας ή ως συμπλήρωμα στην συμβατική ψυχαναλυτική διαδικασία.

Ωστόσο, η «καθαρή» της μορφή είναι κάτι πολύ περισσότερο.

Κατ’ αρχάς η διαδικασία της βιβλιοθεραπείας στηρίζεται περισσότερο σε μυθιστορήματα, παρά σε βιβλία τύπου «Τα 9 βήματα προς την ευτυχία», και ως στόχο δεν έχει να μας δώσει οδηγίες χρήσης για την ζωή μας, αλλά να δημιουργήσει ένα είδος ταύτισης με χαρακτήρες, που βιώνουν συναισθήματα ή/και καταστάσεις παρόμοια με τα δικά μας.
Βασικό αποτέλεσμα αυτού είναι, από τη μία, η αίσθηση ότι δεν είμαστε μόνοι μας σε ό,τι περνάμε και, από την άλλη, το ότι πλέον παρακολουθούμε την δική μας κατάσταση ως τρίτοι και μπορούμε να δούμε τα πράγματα πιο λογικά και ψύχραιμα.

Η λειτουργία, όμως, του βιβλίου ως θεραπευτικό δεν αποτελεί σύγχρονη αντίληψη, αφού στην είσοδο της «ιερής βιβλιοθήκης» στην αρχαία Αίγυπτο συναντούσε κανείς την γραμμένη στα αρχαία ελληνικά επιγραφή «Ψυχής Ιατρείον».

Ο όρος, βέβαια, βιβλιοθεραπεία θα πρωτοεμφανιστεί αρκετούς αιώνες μετά, το 1916, στο άρθρο «Μία Λογοτεχνική Κλινική» του Σάμιουελ Μτσίτσορντ Κράθερς στο περιοδικό The Atlantic Monthly, στο οποίο αναπτύσσεται μία μυθοπλαστική ιστορία ενός ψυχαναλυτή που δέχεται ασθενείς σε ένα βιβλιοθεραπευτικό ίδρυμα.

Ο ψυχαναλυτής, μεταξύ άλλων, αναφέρει: 
«Η βιβλιοθεραπεία είναι... μία νέα επιστήμη. Ένα βιβλίο μπορεί να είναι διεγερτικό, καταπραϋντικό, ερεθιστικό ή υπνωτικό. Το θέμα είναι ότι πρέπει κάτι να σου κάνει και πρέπει να γνωρίζεις τι είναι αυτό που σου κάνει. Ένα βιβλίο μπορεί να έχει την ίδια φύση με ένα καταπραϋντικό σιρόπι ή την ίδια φύση με ένα κατάπλασμα. Πρέπει να διαβάζεις περισσότερα μυθιστορήματα. Όχι ευχάριστες ιστοριούλες για να ξεχνάς τον εαυτό σου. Πρέπει να είναι ερευνητικές, δραστικές, δεικτικές, αμείλικτες ιστορίες».

Στην πραγματικότητα, όλη η ουσία της βιβλιοθεραπείας, ίσως, συγκεντρώνεται στην παρατήρηση της συντάκτρια του The New Yorker, Σερίτουεν Ντόβυ: «Το να διαβάζω μυθοπλασία με κάνει να χάνω την όλη την αίσθηση του εαυτού μου, αλλά την ίδια στιγμή με κάνει να νιώθω πιο απόλυτα εγώ από ποτέ. Όπως η Γουλφ, η πιο θερμή αναγνώστρια, έγραψε: "Ένα βιβλίο μας χωρίζει σε δύο μέρη ενώ διαβάζουμε. Η ανάγνωση συνίσταται στην πλήρη εξάλειψη του εγώ, ενώ υπόσχεται την αιώνια ένωση με ένα άλλο μυαλό"».

Το τελευταίο αυτό στοιχείο έχει άμεση σχέση με τους νευρώνες-κάτοπτρα, τους οποίους οι νευροεπιστήμονες έχουν συνδέσει με την ενσυναίσθηση, καθώς φαίνεται ότι ενεργοποιούνται κατά τον ίδιο τρόπο όταν εμείς οι ίδιοι πραγματοποιούμε μία ενέργεια, αλλά και όταν κάποιος άλλος την πραγματοποιεί.
Στην ανακάλυψη αυτή της δεκαετίας του ’90 ήρθε να προστεθεί το 2011 και μία έρευνα της καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Γιορκ, Ρέιμοντ Μαρ, η οποία βασίστηκε σε εγκεφαλογραφήματα, που έδειξαν ότι όταν οι συμμετέχοντες διαβάζουν για μία εμπειρία εμφανίζουν δραστηριότητα στις ίδιες νευρολογικέ περιοχές, με όταν οι ίδιοι την βιώνουν.

Η ίδια ακριβώς νευρολογική διαδικασία μας βοηθά να αναπτύξουμε και τις κοινωνικές μας ικανότητες, κατανοώντας – και πολλές φορές μαντεύοντας – καλύτερα το τι αισθάνεται ο άνθρωπος που έχουμε απέναντι μας. Ο Κιθ Οάτλι, μάλιστα, σημειώνει για αυτό στο βιβλίο του «Πράγματα όπως τα Όνειρα: Η Ψυχολογία της Μυθοπλασίας» ότι θεωρεί την ανάγνωση ενός μυθιστορήματος «ένα είδος πρόβας της αλληλεπίδρασης μας με τους άλλους ανθρώπους στην κοινωνία».

Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν συμφωνούν όλοι ως προς την ενισχυτική λειτουργία του βιβλίου, σε σχέση με τις κοινωνικές συναναστροφές μας.

Η συγγραφέας Σούζαν Κιν στο βιβλίο της «Η Ενσυναίσθηση και το Μυθιστόρημα» αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Όπως γνωρίζει κάθε βιβλιοφάγος, οι αναγνώστες μπορεί να είναι αντικοινωνικοί και νωχελικοί. Η ανάγνωση του μυθιστορήματος δεν είναι ένα ομαδικό άθλημα. Πρέπει να απολαύσουμε αυτό που η μυθοπλασία έχει να μας προσφέρει, δηλαδή την απελευθέρωση από την ηθική υποχρέωση να αισθανθούμε κάτι για επινοημένους χαρακτήρες – όπως θα κάναμε για αληθινούς, ζωντανούς ανθρώπους που πονάνε ή υποφέρουν -, πράγμα το οποίο παραδόξως συχνά κάνει τους αναγνώστες να ανταποκριθούν με μεγαλύτερη συμπάθεια σε ψεύτικες καταστάσεις και χαρακτήρες».

Παρά την διαφωνία της, όμως, με τους υπόλοιπους σε αυτό το κομμάτι, και η Κιν έρχεται να συμφωνήσει ως προς την βοήθεια που ένα βιβλίο είναι δυνατόν να προσφέρει, όταν πρόκειται για την βελτίωση της προσωπικής μας υγείας, αφού η ανάγνωση ενός καλού βιβλίου μπορεί να αποτελέσει την καλύτερη διέξοδο από τις πιέσεις της καθημερινότητας.
Η συγγραφέας Τζινέτ Γουίντερσον αναφέρει: «Η μυθοπλασία και η ποίηση αποτελούν δόσεις, φάρμακα. Αυτό που θεραπεύουν είναι το ρήγμα, που έχει προκαλέσει η πραγματικότητα στην φαντασία».

Μπικιροπούλου, Olympos Voice
Νένα Μειμάρη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Mary Elizabeth Frye “Μην στέκεσαι στον τάφο μου και κλαις. Δεν είμαι εκεί…” / Για τον Μάκη Λιόλιο, που έφυγε

 Το ποίημα είναι αρχικά γραμμένο για τα άτομα που χάθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Μπορεί, ωστόσο, να "αγγίξει" τον καθένα μας που βιώνει την απώλεια αγαπημένου προσώπου. Μην στέκεσαι στον τάφο μου και κλαις  Δεν είμαι εκεί. Δεν κοιμάμαι.  Είμαι χίλιοι άνεμοι που φυσούν.  Είμαι το διαμάντι που λάμπει στο χιόνι. Είμαι το φως του ήλιου σε ωριμασμένο σιτάρι.  Είμαι η ήπια φθινοπωρινή βροχή.  Όταν ξυπνάς το πρωί  Είμαι η γρήγορη βιασύνη Από ήσυχα πουλιά σε κυκλική πτήση.  Είμαι τα μαλακά αστέρια που λάμπουν τη νύχτα. Μην στέκεσαι στον τάφο μου και κλαις  Δεν είμαι εκεί. Δεν πέθανα Πηγή: faretra.info - ιστοσελίδα Νένα Μεϊμάρη 

Κουβαλάμε για πάντα ένα κομμάτι τους!!!

Νένα Μεϊμάρη Η σειρά ονομάζεται ''1883'' και προβάλεται στο Netflix. Σπάνια  παρακολουθώ σειρές αλλά η συγκεκριμένη έχει να κάνει με την Αμερικανική Δύση, κάτι που με ενδιαφέρει εδώ και χρόνια. Έχω ταξιδέψει στα περισσότερα μέρη στα οποία αναφέρεται η σειρά και αποφάσισα να την παρακολουθήσω. Η ιστορία έχει να κάνει με την οικογένεια Dutton, η οποία προσπαθεί να ξεγύγει από τη φτώχεια, να διασχίσει την τεράστια πεδιάδα της χώρας και να φτάσει στην Μοντάνα όπου θα της δοθεί μεγάλη έκταση γης και καλύτερες ευκαιρίες διαβίωσης. Έτσι τουλάχιστον πιστεύουν όλοι στην οικογένεια. Την ιστορία διηγείται η κόρη της οικογένειας, η Elsa, ένα κορίτσι ατίθασο που δεν μπαίνει στα καλούπια της εποχής. Φανταστείτε την θέση της γυναίκας στην Αμερική του 1883 όπου - στην καλύτερη περίπτωση - ήταν υποχείριο του άντρα της.  Η Elsa, όμως, έχει τη δική της έντονη και δυναμική προσωπικότητα και παίρνει μόνη της τις περισσότερες αποφάσεις για τον εαυτό της. Γι’ αυτό και ερωτεύεται ένα νεαρό γελ...

Γίνε τολμηρή!! Αγάπα την περιπέτεια!!

Νένα Μεϊμάρη Αυτό ένιωσα και έζησα την περασμένη Κυριακή. Έγινα λιγάκι τολμηρή και αγκάλιασα τη μικρή περιπέτεια. Βέβαια δεν συνέβη όπως παλιά που ήμουν με τον αγαπημένο μου δίπλα μου και ένιώθα όλο τον κόσμο δικό μου. Εδώ και χρόνια είμαι κλισμένη στον εαυτό μου και μέσα στο σπίτι μου. Αυτό μου άρεσε να κάνω. Αλλά όλα έχουν μία αρχή και ένα τέλος και εγώ με τη σειρά μου ένιωσα ότι ήθελα να γίνω λιγάκι τολμηρή και να κάνω κάτι έξω από το σπίτι μου. Έτσι λοιπόν βγήκα έξω στην εξοχή με την λογοτεχνική μου παρέα για να δούμε τα λουλούδια της φύσης που βγαίνουν άφθονα στην περιοχή μας. «Εξέτασε την ρουτίνα σου, ρώτα τον εαυτό σου αν είναι αυτή που θέλεις τώρα», διάβασα κάπου και αυτό έκανα. Οι κύκλοι έρχονται και φεύγουν και εμείς θα πρέπει να αντιλαμβανόμαστε την αρχή και το τέλος τους. Να είμαστε ευαίσθητες στις αλλαγές που νιώθουμε ότι έρχονται στις διάφορες φάσεις της ζωής μας. Εγώ έχω επιθυμήσει τη φύση πάρα πολύ και ένιωθα την ανάγκη να τη δω και να την αγγίξω αλλά δεν το τολμούσα, α...

Χηρεία: Όταν η οικογένεια και οι φίλοι ξεχνούν!

  Η χηρεία είναι μία κατάσταση που ορίζεται ως εξής:  “ χήρος/χήρα ονομάζεται αυτός που έχει χάσει τον/την σύζυγό του και δεν έχει ξαναπαντρευτεί”.  Ωστόσο, για όλους αυτούς που χηρεύουν, η χηρεία ορίζεται ως “μια ‘λέσχη’ στην οποία δεν θα ήθελε να γίνει μέλος κανένας απολύτως! Μία κατάσταση ύπαρξης, όπου έρχονται τα πάνω κάτω στη ζωή, η οποία δεν θα είναι ποτέ ξανά όπως πριν καθώς το μέλλον διαγράφεται αβέβαιο και τρομαχτικό. Κάποια από τα πιο συχνά παράπονα που λαμβάνουμε από εκείνους που ανήκουν σε αυτήν την “λέσχη” είναι τα εξής: -Από τότε που πέθανε ο σύζυγός μου, όλοι οι φίλοι μας, τον ξέχασαν και εξαφανίστηκαν. -Δεν έχω αλλάξει, όμως όλοι γύρω μου, μου φέρονται διαφορετικά. Και δεν αναφέρομαι σε εκείνους που έφυγαν από τη ζωή μου χωρίς καμία κουβέντα. -Αισθάνομαι πως δεν επιτρέπεται να μιλάω για την γυναίκα μου πια, σίγουρα κανένας άλλος δεν θέλει να μιλάει για εκείνη. Αλλά είναι ακόμα στην καρδιά μου και κανείς δεν φαίνεται να το καταλαβαίνει. Παρόλο που οι άνθρωπ...