Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

¨Γυναίκα-αρχαιότητα-καταπίεση¨



Η πατριαρχία ως κοινωνικό σύστημα έχει πολύ γερά θεμέλια, καθώς οι βάσεις έχουν τεθεί ήδη από την αρχαιότητα. Η αρχαία ελληνική κοινωνία ήταν καθαρά ανδροκεντρική κι όπως εύστοχα είπε ο Γάλλος ελληνιστής P. Vidal- Naquet, αποτελούσε ¨μια κλειστή λέσχη ανδρών¨. Οι γυναίκες ήταν περιορισμένες εντός του σπιτιού με τις οικιακές ασχολίες και θεωρούνταν το μέσο αναπαραγωγής διαδόχων για έναν άντρα. Εντύπωση προκαλεί ακόμη κι η άποψη του Πυθαγόρα, που χαρακτηρίζει τη γυναίκα ως σκότος. Σκοπός της εκπαίδευσης των κοριτσιών ήταν να προετοιμαστούν για την μελλοντική τους οικογένεια κι όχι να μορφωθούν για τις ίδιες και ν’ αναπτυχθούν πνευματικά σε προσωπικό επίπεδο.

Ο γάμος θεωρούνταν κάτι το επιβεβλημένο και η κανονικότητα που έπρεπε να ακολουθείται μένοντας αδιατάρακτη. Βασική αρχή ήταν η κοινωνική σταθερότητα κι η αποφυγή υπερβολών, χωρίς να αλλάζουν οι πρακτικές και το καταστημένο. Οι γυναίκες είχαν ελάχιστα δικαιώματα σε σχέση με τα αντίστοιχα των αντρών, καθώς δεν μπορούσαν να ψηφίζουν, να κατέχουν γη, νακληρονομούν, να κατέχουν δημόσιο αξίωμα ή να συμμετέχουν σε δημόσιες συνελεύσεις. Όλες έπρεπε να παντρευτούν, δεν νοούνταν οι γυναίκες να μένουν εκτός γάμου. Οι παντρεμένες ανήκαν εξολοκλήρου στην εξουσία του συζύγου τους, ενώ πριν το γάμο ήταν κτήμα του πατέρα τους. Θα λέγαμε πως ο γάμος για τις γυναίκες ήταν ότι κι ο πόλεμος για τους άντρες, κατά κάποιο τρόπο αποτελούσε την ολοκλήρωση της φύσης τους.

Αυτές που είχαν κάποιο ρόλο θρησκευτικό-κοινωνικοπολιτικό ήταν οι ιέρειες, που έχαιραν γενικής εκτίμησης μέσα στην κοινότητα κι είχανε μια σχετική ελευθερία σε σχέση με τις υπόλοιπες. Γενικά η θρησκεία και οι πρακτικές γύρω από αυτήν ήταν ευκαιρία για κοινωνικές επαφές και για να ξεφεύγουν οι γυναίκες από την καταπίεση μέσα στην οποία ζούσαν καθημερινά. Σε περίπτωση που μία γυναίκα χήρευε, υποχρεούνταν να παντρευτεί έναν κοντινό συγγενή της προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η περιουσία θα παραμείνει εντός της οικογένειας. Η χήρα δεν ήταν κύρια του εαυτού της, ακόμη κι αν είχε παιδιά έπρεπε κάποιος να της τα εποπτεύει. Η ανεξαρτησία ήταν κάτι το οποίο η γυναίκα δεν κατείχε σε καμία φάση της ζωής της και κάτω από καμία συνθήκη.

Ήταν κοινώς αποδεκτό λοιπόν ότι οι γυναίκες ήταν υποδεέστερες από τον άντρα μέσα στην κοινωνία, ενώ βρίσκονταν περιχαρακωμένες στα όρια του σπιτιού και της ανατροφής των παιδιών τους. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο οι χήρες ήταν μια ομάδα γυναικών που δεν είχανε ελευθερία κινήσεων, καθώς ο γάμος όφειλε να επαναληφθεί για να καλυφθεί το κενό αυτό. Φυσικά σε καιρό πολέμου ήταν πολύ δύσκολες οι συνθήκες, καθώς κινδύνευαν με δουλεία, αρπαγή ή και εξορία.

Ενδιαφέρον έχουν τα λόγια του Πλάτωνα στην Πολιτεία, έχοντας μια αίσθηση διαχρονικής ευχής: «Θα μπορούσαμε λοιπόν Γλαύκωνα να παραδεχτούμε, ότι αν κάποτε η πόλη μας βρεθεί στο μέλλον να κατοικείται, βιώνοντας ένα πολίτευμα κορυφαίας τελειότητας, τότε ο γυναικείος πληθυσμός θα απολαμβάνει ίση μεταχείριση άνευ διακρίσεων με τους υπόλοιπους πολίτες», (543, g, a-b).


Πηγή: Μαρία Καρανίκα, Αρχαιολόγος-Υποψ. Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Κρήτης


Βιβλιογραφία:

 Arrigani Giampera (επιμ.), 2007. Οι γυναίκες στην αρχαία Ελλάδα, University

Studio Press

 Boys-Stones et al., 2009. The Oxford Handbook of Hellenic Studies, Oxford

University Press

 Yalom Marilyn, 2012. Η ιστορία της συζύγου

 Λεντάκης Α., 1986. Είναι η γυναίκα κατώτερη από τον άνδρα ή Πώς

κατασκευάζεται η γυναίκα;


*(Στην εικόνα τοιχογραφία από την Πομπηία με την φιλόσοφο Σωσιπάτρα)


Νένα Μεϊμάρη 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Mary Elizabeth Frye “Μην στέκεσαι στον τάφο μου και κλαις. Δεν είμαι εκεί…” / Για τον Μάκη Λιόλιο, που έφυγε

 Το ποίημα είναι αρχικά γραμμένο για τα άτομα που χάθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Μπορεί, ωστόσο, να "αγγίξει" τον καθένα μας που βιώνει την απώλεια αγαπημένου προσώπου. Μην στέκεσαι στον τάφο μου και κλαις  Δεν είμαι εκεί. Δεν κοιμάμαι.  Είμαι χίλιοι άνεμοι που φυσούν.  Είμαι το διαμάντι που λάμπει στο χιόνι. Είμαι το φως του ήλιου σε ωριμασμένο σιτάρι.  Είμαι η ήπια φθινοπωρινή βροχή.  Όταν ξυπνάς το πρωί  Είμαι η γρήγορη βιασύνη Από ήσυχα πουλιά σε κυκλική πτήση.  Είμαι τα μαλακά αστέρια που λάμπουν τη νύχτα. Μην στέκεσαι στον τάφο μου και κλαις  Δεν είμαι εκεί. Δεν πέθανα Πηγή: faretra.info - ιστοσελίδα Νένα Μεϊμάρη 

Κουβαλάμε για πάντα ένα κομμάτι τους!!!

Νένα Μεϊμάρη Η σειρά ονομάζεται ''1883'' και προβάλεται στο Netflix. Σπάνια  παρακολουθώ σειρές αλλά η συγκεκριμένη έχει να κάνει με την Αμερικανική Δύση, κάτι που με ενδιαφέρει εδώ και χρόνια. Έχω ταξιδέψει στα περισσότερα μέρη στα οποία αναφέρεται η σειρά και αποφάσισα να την παρακολουθήσω. Η ιστορία έχει να κάνει με την οικογένεια Dutton, η οποία προσπαθεί να ξεγύγει από τη φτώχεια, να διασχίσει την τεράστια πεδιάδα της χώρας και να φτάσει στην Μοντάνα όπου θα της δοθεί μεγάλη έκταση γης και καλύτερες ευκαιρίες διαβίωσης. Έτσι τουλάχιστον πιστεύουν όλοι στην οικογένεια. Την ιστορία διηγείται η κόρη της οικογένειας, η Elsa, ένα κορίτσι ατίθασο που δεν μπαίνει στα καλούπια της εποχής. Φανταστείτε την θέση της γυναίκας στην Αμερική του 1883 όπου - στην καλύτερη περίπτωση - ήταν υποχείριο του άντρα της.  Η Elsa, όμως, έχει τη δική της έντονη και δυναμική προσωπικότητα και παίρνει μόνη της τις περισσότερες αποφάσεις για τον εαυτό της. Γι’ αυτό και ερωτεύεται ένα νεαρό γελ...

Γίνε τολμηρή!! Αγάπα την περιπέτεια!!

Νένα Μεϊμάρη Αυτό ένιωσα και έζησα την περασμένη Κυριακή. Έγινα λιγάκι τολμηρή και αγκάλιασα τη μικρή περιπέτεια. Βέβαια δεν συνέβη όπως παλιά που ήμουν με τον αγαπημένο μου δίπλα μου και ένιώθα όλο τον κόσμο δικό μου. Εδώ και χρόνια είμαι κλισμένη στον εαυτό μου και μέσα στο σπίτι μου. Αυτό μου άρεσε να κάνω. Αλλά όλα έχουν μία αρχή και ένα τέλος και εγώ με τη σειρά μου ένιωσα ότι ήθελα να γίνω λιγάκι τολμηρή και να κάνω κάτι έξω από το σπίτι μου. Έτσι λοιπόν βγήκα έξω στην εξοχή με την λογοτεχνική μου παρέα για να δούμε τα λουλούδια της φύσης που βγαίνουν άφθονα στην περιοχή μας. «Εξέτασε την ρουτίνα σου, ρώτα τον εαυτό σου αν είναι αυτή που θέλεις τώρα», διάβασα κάπου και αυτό έκανα. Οι κύκλοι έρχονται και φεύγουν και εμείς θα πρέπει να αντιλαμβανόμαστε την αρχή και το τέλος τους. Να είμαστε ευαίσθητες στις αλλαγές που νιώθουμε ότι έρχονται στις διάφορες φάσεις της ζωής μας. Εγώ έχω επιθυμήσει τη φύση πάρα πολύ και ένιωθα την ανάγκη να τη δω και να την αγγίξω αλλά δεν το τολμούσα, α...

Χηρεία: Όταν η οικογένεια και οι φίλοι ξεχνούν!

  Η χηρεία είναι μία κατάσταση που ορίζεται ως εξής:  “ χήρος/χήρα ονομάζεται αυτός που έχει χάσει τον/την σύζυγό του και δεν έχει ξαναπαντρευτεί”.  Ωστόσο, για όλους αυτούς που χηρεύουν, η χηρεία ορίζεται ως “μια ‘λέσχη’ στην οποία δεν θα ήθελε να γίνει μέλος κανένας απολύτως! Μία κατάσταση ύπαρξης, όπου έρχονται τα πάνω κάτω στη ζωή, η οποία δεν θα είναι ποτέ ξανά όπως πριν καθώς το μέλλον διαγράφεται αβέβαιο και τρομαχτικό. Κάποια από τα πιο συχνά παράπονα που λαμβάνουμε από εκείνους που ανήκουν σε αυτήν την “λέσχη” είναι τα εξής: -Από τότε που πέθανε ο σύζυγός μου, όλοι οι φίλοι μας, τον ξέχασαν και εξαφανίστηκαν. -Δεν έχω αλλάξει, όμως όλοι γύρω μου, μου φέρονται διαφορετικά. Και δεν αναφέρομαι σε εκείνους που έφυγαν από τη ζωή μου χωρίς καμία κουβέντα. -Αισθάνομαι πως δεν επιτρέπεται να μιλάω για την γυναίκα μου πια, σίγουρα κανένας άλλος δεν θέλει να μιλάει για εκείνη. Αλλά είναι ακόμα στην καρδιά μου και κανείς δεν φαίνεται να το καταλαβαίνει. Παρόλο που οι άνθρωπ...