Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μουσική Jazz, ένα μάθημα ζωής!!!

 Νένα Μεϊμάρη

 

Με τη Jazz έχω ένα σοβαρό φετίχ που κρατάει χρόνια. Είναι μία παράδοση στο σπίτι μου που άρχισε 47 χρόνια πριν και διαρκεί μέχρι σήμερα. Αυτό δεν δείχνει μόνο ανθεκτικότητα, αλλά βαθιές ρίζες που στήριξαν και συνεχίζουν να στηρίζουν την ψυχή αυτής της μουσικής.

Στη ζωή μας γενικά, όταν αγαπάμε κάτι, θέλουμε να το ακολουθούμε, να το καταλαβαίνουμε και να το απολαμβάνουμε ως το τέλος. Ποτέ δεν το κατανοούμε πλήρως, γιατί είναι ένα πράγμα ζωντανό και δυναμικό και στη συγκεκριμένη περίπτωση η μουσική εξελίσσεται μόνιμα.

Πρόσφατα είχα την ευκαιρία και την τιμή να μιλήσω για τη Jazz στο μουσικό πρόγραμμα του παιδικού μου φίλου, Βασίλη Ιωαννίδη, «Νυχτωδία». Καθώς ετοίμαζα τις σημειώσεις μου, διαπίστωσα μέσα από τη συζήτηση για ακόμα μία φορά το μεγαλείο της ζωής και την ικανότητα που έχει να βγάζει υπέροχα κομμάτια μέσα από την δυστυχία, την κακοπέραση, την αδικία και τις διάφορες και ποικίλες δυσκολίες. Όχι ότι δεν το γνωρίζω προσωπικά αυτό, αλλά η συγκεκριμένη οπτική γωνία μου άνοιξε τα μάτια περισσότερο και κατέθεσε στην ψυχή μου έντονη ελπίδα για το μέλλον.

Όπως γνωρίζουμε, η Jazz δημιουργήθηκε για να φέρει μία ατμόσφαιρα χαράς στην κοινωνία των δούλων. Οι σκλάβοι, καθώς δούλευαν στις φυτείες, αυτοσχεδίαζαν τραγούδια, μιλώντας ο ένας στον άλλον, απαντώντας και στέλνοντας μηνύματα, ενθαρρύνοντας και ενώνοντας την κοινότητά τους.

Σιγά σιγά η μουσική εξελίχτηκε και πέρασε διάφορα στάδια, πηγαίνοντας από τους αυτοσχεδιασμούς και τις κραυγές στα Negro Spirituals, Minstrel, Barrelhouses, Ragtime, Swing, Dixieland, Piano Trio, Cool Jazz  και στη συνέχεια κατέληξε στην αγαπημένη Smooth Jazz του σήμερα.

Η εξέλιξη αυτή είναι πραγματικά απίστευτη, αν σκεφτούμε ότι έγινε μέσα σε δύσκολες συνθήκες, χωρίς τα κατάλληλα όργανα πολλές φορές, χωρίς την οικονομική άνεση και την κοινωνική υποστήριξη. Κάθε άλλο!! Αυτό που κυριαρχούσε ήταν ο ρατσισμός, η έχθρα, η φυλετική και κοινωνική ανισότητα, η τρομοκρατία, κακοποίηση, φτώχεια και ανέχεια, αδικία και εμπαιγμός.

Τίποτα όμως από όλα αυτά δεν κατάφερε να σταματήσει τη σταθερή και αδιάκοπη εξέλιξη της Jazz. Αυτό που βλέπουμε είναι σταδιακά να βγάζει μεγάλα ονόματα με άπειρο ταλέντο και λατρεία για τη μουσική, όπως τον Louis Armstrong, Scott Joplin, Duke Ellington, Bessie Smith, Ella Fitzgerald, Art Tatum, Miles Davis και τους σημερινούς Marcus Miller, Chick Corea, Geοrge Benson, Spyro Gyra και πολλούς άλλους.

Όλοι αυτοί κατάφεραν να μας χαρίσουν απλόχερα την υπέροχη μουσική τους μέσα από τα προσωπικά τους πάθη, τους εθισμούς και τα κωλύματα που κυριαρχούν στη ζωή τους.

Και εδώ βρίσκεται το μεγαλείο του ανθρώπου και της δημιουργίας. Ένα ζωτικό και ξέφρενο ταλέντο, που πηγάζει από την ψυχή, περνάει μέσα από κάθε είδους τραγωδίες, ένα πραγματικό inferno που σημαίνει κόλαση, για να εκφραστεί στις νότες, στη φωνή, στο πιάνο, στο σαξόφωνο, στη μουσική Jazz.

Πρόκειται για θαύμα με όλη τη σημασία της λέξης.

Καθώς ετοιμαζόμουν για την «Νυχτωδία», κατέληξα στα εξής:

Με τη μουσική γεννιέσαι. Είναι φυσικό ταλέντο από κάποιον δημιουργό. Ο Scott Joplin έπαιζε πιάνο από 7 χρονών.

Η μουσική έχει ρίζες. Δεν εμφανίζεται από το πουθενά.

Εκφράζει τα εσώψυχα κάποιου, γι’ αυτό είναι τόσο δυναμική.

Δημιουργεί επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων.

Είναι τοπική αλλά και παγκόσμια. Jazz σε όλο τον κόσμο.

Ως ζωντανός οργανισμός εξελίσσεται διαρκώς.

Δημιουργεί πολιτισμό.

Δημιουργεί θέσεις εργασίας, επιχειρήσεις και πλούτο.

Αντιστέκεται στον ρατσισμό και τον τσακίζει. Η Ella Fitzgerald με τη μουσική της κατάφερε να ενώσει λευκούς και μαύρους την εποχή της σκληρής ανισότητας, κάτι που δεν κατάφεραν να κάνουν οι πολιτικοί, οι πλούσιοι, οι μορφωμένοι ούτε και η ίδια η θρησκεία.

Είναι ελεύθερη και κινείται όπως αυτή θέλει, αρνούμενη να μετατραπεί σε στάσιμα νερά.

Φυσική τάση της ζωής να βγάζει κάτι καλό μέσα από το κακό. Οι φυτείες έβγαλαν to τραγούδι, η σκλαβιά την μουσική Jazz.

Παραθέτω το τραγούδι της Ella Fitzgerald, “Summertime”, ένα ερωτικό αλλά και νανούρισμα συγχρόνως, αγαπημένο μέχρι σήμερα.

https://youtu.be/u2bigf337aU?si=Mc14ieLKa-KnhyWO

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Mary Elizabeth Frye “Μην στέκεσαι στον τάφο μου και κλαις. Δεν είμαι εκεί…” / Για τον Μάκη Λιόλιο, που έφυγε

 Το ποίημα είναι αρχικά γραμμένο για τα άτομα που χάθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Μπορεί, ωστόσο, να "αγγίξει" τον καθένα μας που βιώνει την απώλεια αγαπημένου προσώπου. Μην στέκεσαι στον τάφο μου και κλαις  Δεν είμαι εκεί. Δεν κοιμάμαι.  Είμαι χίλιοι άνεμοι που φυσούν.  Είμαι το διαμάντι που λάμπει στο χιόνι. Είμαι το φως του ήλιου σε ωριμασμένο σιτάρι.  Είμαι η ήπια φθινοπωρινή βροχή.  Όταν ξυπνάς το πρωί  Είμαι η γρήγορη βιασύνη Από ήσυχα πουλιά σε κυκλική πτήση.  Είμαι τα μαλακά αστέρια που λάμπουν τη νύχτα. Μην στέκεσαι στον τάφο μου και κλαις  Δεν είμαι εκεί. Δεν πέθανα Πηγή: faretra.info - ιστοσελίδα Νένα Μεϊμάρη 

Κουβαλάμε για πάντα ένα κομμάτι τους!!!

Νένα Μεϊμάρη Η σειρά ονομάζεται ''1883'' και προβάλεται στο Netflix. Σπάνια  παρακολουθώ σειρές αλλά η συγκεκριμένη έχει να κάνει με την Αμερικανική Δύση, κάτι που με ενδιαφέρει εδώ και χρόνια. Έχω ταξιδέψει στα περισσότερα μέρη στα οποία αναφέρεται η σειρά και αποφάσισα να την παρακολουθήσω. Η ιστορία έχει να κάνει με την οικογένεια Dutton, η οποία προσπαθεί να ξεγύγει από τη φτώχεια, να διασχίσει την τεράστια πεδιάδα της χώρας και να φτάσει στην Μοντάνα όπου θα της δοθεί μεγάλη έκταση γης και καλύτερες ευκαιρίες διαβίωσης. Έτσι τουλάχιστον πιστεύουν όλοι στην οικογένεια. Την ιστορία διηγείται η κόρη της οικογένειας, η Elsa, ένα κορίτσι ατίθασο που δεν μπαίνει στα καλούπια της εποχής. Φανταστείτε την θέση της γυναίκας στην Αμερική του 1883 όπου - στην καλύτερη περίπτωση - ήταν υποχείριο του άντρα της.  Η Elsa, όμως, έχει τη δική της έντονη και δυναμική προσωπικότητα και παίρνει μόνη της τις περισσότερες αποφάσεις για τον εαυτό της. Γι’ αυτό και ερωτεύεται ένα νεαρό γελ...

Γίνε τολμηρή!! Αγάπα την περιπέτεια!!

Νένα Μεϊμάρη Αυτό ένιωσα και έζησα την περασμένη Κυριακή. Έγινα λιγάκι τολμηρή και αγκάλιασα τη μικρή περιπέτεια. Βέβαια δεν συνέβη όπως παλιά που ήμουν με τον αγαπημένο μου δίπλα μου και ένιώθα όλο τον κόσμο δικό μου. Εδώ και χρόνια είμαι κλισμένη στον εαυτό μου και μέσα στο σπίτι μου. Αυτό μου άρεσε να κάνω. Αλλά όλα έχουν μία αρχή και ένα τέλος και εγώ με τη σειρά μου ένιωσα ότι ήθελα να γίνω λιγάκι τολμηρή και να κάνω κάτι έξω από το σπίτι μου. Έτσι λοιπόν βγήκα έξω στην εξοχή με την λογοτεχνική μου παρέα για να δούμε τα λουλούδια της φύσης που βγαίνουν άφθονα στην περιοχή μας. «Εξέτασε την ρουτίνα σου, ρώτα τον εαυτό σου αν είναι αυτή που θέλεις τώρα», διάβασα κάπου και αυτό έκανα. Οι κύκλοι έρχονται και φεύγουν και εμείς θα πρέπει να αντιλαμβανόμαστε την αρχή και το τέλος τους. Να είμαστε ευαίσθητες στις αλλαγές που νιώθουμε ότι έρχονται στις διάφορες φάσεις της ζωής μας. Εγώ έχω επιθυμήσει τη φύση πάρα πολύ και ένιωθα την ανάγκη να τη δω και να την αγγίξω αλλά δεν το τολμούσα, α...

Χηρεία: Όταν η οικογένεια και οι φίλοι ξεχνούν!

  Η χηρεία είναι μία κατάσταση που ορίζεται ως εξής:  “ χήρος/χήρα ονομάζεται αυτός που έχει χάσει τον/την σύζυγό του και δεν έχει ξαναπαντρευτεί”.  Ωστόσο, για όλους αυτούς που χηρεύουν, η χηρεία ορίζεται ως “μια ‘λέσχη’ στην οποία δεν θα ήθελε να γίνει μέλος κανένας απολύτως! Μία κατάσταση ύπαρξης, όπου έρχονται τα πάνω κάτω στη ζωή, η οποία δεν θα είναι ποτέ ξανά όπως πριν καθώς το μέλλον διαγράφεται αβέβαιο και τρομαχτικό. Κάποια από τα πιο συχνά παράπονα που λαμβάνουμε από εκείνους που ανήκουν σε αυτήν την “λέσχη” είναι τα εξής: -Από τότε που πέθανε ο σύζυγός μου, όλοι οι φίλοι μας, τον ξέχασαν και εξαφανίστηκαν. -Δεν έχω αλλάξει, όμως όλοι γύρω μου, μου φέρονται διαφορετικά. Και δεν αναφέρομαι σε εκείνους που έφυγαν από τη ζωή μου χωρίς καμία κουβέντα. -Αισθάνομαι πως δεν επιτρέπεται να μιλάω για την γυναίκα μου πια, σίγουρα κανένας άλλος δεν θέλει να μιλάει για εκείνη. Αλλά είναι ακόμα στην καρδιά μου και κανείς δεν φαίνεται να το καταλαβαίνει. Παρόλο που οι άνθρωπ...